Портфоліо з теми
«Людина і природа в оповіданні Г.Тютюнника «Дивак»
№
|
Розділ
|
Опис
|
1
|
Предмет
|
Українська література
|
2
|
Назва навчальної теми (за програмою)
|
Григір Тютюнник. « Дивак »
|
3
|
Кількість годин
|
3 години
|
4
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів (відповідно до програми)
|
Учень/учениця:
уміє переказувати цікавий епізод із дитинства письменника;
розглядає точність і лаконізм описів природи, їхню роль в оповіданні;
розповідає про особливості характеру Олеся, його обдарованість;
складає план до характеристики цього образу;
висловлює власні міркування про характер хлопчика, оцінює його незвичну поведінку;
пояснює назву оповідання;
вчиться порівнювати літературного героя із собою, вміє написати твір про нього, придумати власне закінчення оповідання.
|
5
|
Основні та другорядні навчальні предмети
|
Міжпредметні зв’язки: природознавство, етика
|
6
|
Вік учнів, клас
|
11 років, 5 клас
|
7
|
Стислий опис проекту (етапи вивчення теми відповідно до кількості навчальних годин та програми)
|
Навчальний проект з теми «Людина і природа в оповіданні Г.Тютюнника «Дивак» для 5 класу за програмою української літератури 2013 року. Учні знайомляться з оповіданням, опрацьовують ідейно-художній зміст твору, визначають його тему та ідею, характеризують головних і другорядних персонажів, пояснюють назву твору. Висловлюють своє ставлення до головного героя та оцінюють його незвичну поведінку. Розмірковують над тим, як треба ставитися до природи.
|
8
|
План вивчення теми (теми уроків)
|
Теми уроків (3)
1. Григір Тютюнник. Коротко про письменника. «Дивак». Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини.
2. Г. Тютюнник. «Дивак». Паралельність і єдність двох світів − природи і людини, зображені в оповіданні. Точність і лаконізм описів природи.
3. Г. Тютюнник. «Дивак». Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати загадковий світ природи, уміння фантазувати, уявляти. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості.
|
9
|
Ключове запитання
|
- Чи впливає краса навколишнього світу на духовне становлення особистості?
|
Тематичні запитання
|
- Чи є людина частиною природи?
- Як людина повинна ставитися до природи?
- Що означає вислів «берегти природу»?
- Що таке внутрішній світ людини?( Усе, пов’язане з людською душею, а саме: почуття, думки, бажання, прагнення, інтереси).
- Як автор ставиться до героя?
| |
Змістові запитання
|
- Коли відбуваються події в оповіданні?
- Куди вирушив Олесь зимового ранку?
- Як хлопець сприймав снігову природу?
- Чому герой не поспішав до школи, а багато часу проводив на природі, спостерігаючи за нею?
- Чим пояснити самотність Олеся, не сприйняття ним шумної ватаги школярів?
- З приводу чого Федько Тойкало образив хлопця, звинувачуючи його у зрадництві?
- За чим спостерігав герой, розглядаючи дно річки через лід? Як він відреагував на побачене?
- Через що виникло непорозуміння між Олесем і Матильдою Петрівною?
- Чому ображений хлопець опинився серед верболозів? Як перебування на лоні природи заспокоїло його від обурення?
- Чи схвалювали дорослі чоловіки в селі та дід Прокіп захоплення Олеся?
- Чому хлопець не розумів те, що про нього говорили люди?
- Чому Федько Тойкало вирішив помиритися з Олесем? Що подарував йому дивак на цю люб’язність?
- - Чого навчає Олеся дід? Чи погоджується внук з дідовою наукою?
- Чому наприкінці оповідання з’являються образи Івасика-Телесика та гусей ?
- -Яка головна думка оповідання?
| |
10
|
Діяльність учнів та вчителя
|
Перший тиждень.
На першому уроці оголошую тему проекту «Людина і природа в оповіданні Г.Тютюнника «Дивак». Демонструю презентацію з даної теми, проводжу анкетування, а також роздаю буклети для учнів та їх батьків про метод проектів, які вони опрацьовують вдома. Даю завдання прочитати твір. В позаурочний час аналізую заповнені анкети, на основі яких об’єдную учнів у групи за рівнем обізнаності з теми. На другому уроці розподіляю учнівські групи, роздаю завдання для кожної групи, пояснюю інструкцію "Як працювати в групі". Перевіряю обізнаність учнів з теми, пропоную список літератури, яка допоможе учням підготувати завдання.
Другий тиждень.
Н третьому уроці перевіряю, як учні працюють над запропонованими завданнями( читають текст, збирають інформацію, аналізують та узагальнюють).В позаурочний час контролюю їхню роботу, проводячи консультації. На четвертому уроці обговорюємо, у якій формі учні будуть звітувати про виконану роботу. Також знайомлю дітей з критеріями оцінювання їхньої роботи ( презентації, роботи в групі).
Третій тиждень.
До п’ятого уроку учні упорядковують матеріал, розподіляють ролі для представлення та захисту проекту.
На останньому уроці учні представляють результати своєї діяльності: презентації, схеми, малюнки, твори.
|
10
|
Результат роботи (вид)
|
Буклети, презентація (презент.1.), малюнки, схеми (схема1),твір.
|
11
|
Список літератури
|
1. Тютюнник Г. Автобіографія // Українське слово. - К.: Рось, -1994.-С. 237-240.
2.Коваленко Л.Т. Українська література: підруч. Для 5 класу загальноосвіт. навч. закладів/Л.Т. Коваленко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2013._288 с.
3. Степанишин Б. І. Викладання української літератури в школі.
- К.: Проза, 1995 - С. 221-237.
4. Ситченко А.Л. Від героя до автора. Посібник для вчителів. Тернопіль, 1993.-192с.
5.Мовчан Р. В. Українська література: Кн. для вчителя: 5 кл. — К.: Генеза, 2005. -248 с.
|
12
|
Оцінювання роботи (проекту)
|
З метою визначення обізнаності учнів з теми «Людина і природа в оповіданні Г.Тютюнника «Дивак»» пропоную виконати тестові завдання та заповнити З-Х-Д- схему. Впродовж роботи над проектом проводжу консультації з тих питань, які незрозумілі учням. На останньому уроці учні презентують свою роботу. З метою вивчення рівня засвоєння знань пропоную учням тестові завдання та заповнення З-Х-Д- схеми. Оголошую результати проекту.
|
Титанічна робота!
ВідповістиВидалити